Verblijf, vervoer, verkeer

Hoe ver we zijn

In de afgelopen periode zijn de belangrijkste Hattemse wegen flink op de schop gegaan. De maximumsnelheid is teruggebracht naar 30 km/u, waardoor er minder gevaar en geluid is. De meeste kruisingen zijn gelijkwaardig geworden, waardoor voorrang niet langer vanzelfsprekend is. Hierdoor moeten weggebruikers alert zijn op het verkeer. Het geheel van de werkzaamheden is geëvalueerd.

Talking heads opmaak10

Vroeger waren vooral ‘doorstroming’ en ‘toegankelijkheid’ belangrijk voor het autoverkeer, maar we zien dat dit ten koste gaat van speelruimte en verblijfskwaliteit. Het is niet langer het ‘recht van de snelste’. De parkeerdruk door personen- en bedrijfsauto’s in de wijken is groot.

De doorgaande fietsroutes hebben in de afgelopen jaren veel aandacht gehad. Op het Roseboomspoor en de Geldersedijk zijn de fietspaden verbreed en verbeterd. De fietsroutes binnen Hattem vragen nog om aandacht. Door deze fietspaden te verbeteren, hopen we dat meer mensen de fiets pakken voor hun reisje naar school, winkel, familie en vrienden, sport of kerk.

Ook het vliegverkeer is een punt van aandacht. De opening van vlieghaven Lelystad zorgt door de aangekondigde laagvliegroutes voor een toename van de geluidsoverlast.

Hoe willen we verder

• Bij het (her)inrichten van delen van Hattem hanteren we het STOP (Stappen-Trappen-Openbaar vervoer-Personenauto) als volgorde voor het mobiliteitsbeleid binnen Hattem. Dit betekent dat..
  • De uitkomsten van de evaluatie van de aanpassing van de hoofdroutes worden verwerkt in de weginrichting.
  • De privéauto krijgt een plek op privégrond, of op collectieve parkeerplaatsen. Daarbuiten wordt hinderlijk parkeren ontmoedigd om ruimte te maken voor spelen, verblijven en verkeer.
  • De parkeernorm waarmee het aantal parkeerplekken in de openbare ruimte per woning wordt vastgesteld mag wat ons betreft omlaag.
  • Waar deze niet voldoet, faciliteren we extra parkeren in openbare ruimte en voorkomen we hinderlijk parkeergedrag.
  • We moedigen het parkeren van niet in gebruik zijnde bedrijfsvoertuigen op bedrijfs- of eigen terrein aan.
  • Privé en openbare laadmogelijkheden voor elektrische auto’s worden uitgebreid. We richten deze plekken zo in dat voetgangers en mensen met een beperking er geen last van hebben.
  • We optimaliseren de fietsroutes binnen Hattem naar sport, school, club, familie en kerk. Deze routes worden fietsstraten waar de automobilist ‘te gast ‘is.
  • We streven naar een hoogwaardige(r) OV-verbinding met Zwolle, Amersfoort en Apeldoorn via een treinstation Hattem.
  • De Apeldoornseweg pakken we aan. De maximumsnelheid binnen de bebouwde kom gaat naar 50 km/u.
  • Doorgaand vrachtverkeer wikkelen we af via de Geldersedijk.
  • Supermarkten en winkels stimuleren we om fietsend boodschappen aantrekkelijker te maken door goede en ruim voldoende plekken om fietsen te parkeren.
  • De opening van vlieghaven Lelystad zorgt door de aangekondigde laagvliegroutes voor een toename van de geluidsoverlast. Wij zullen ons hiertegen met alle mogelijke politiek-bestuurlijke middelen verzetten.
  • We richten een kapelletje op voor St. Anna, de beschermvrouwe van onze stad. Dit doen we op een mooi en stil punt in een lokale wandelroute.