Onderwijs / educatie

Hoe ver we zijn

Onderwijs is belangrijk in het leven en de ontwikkeling van onze kinderen. Een goede ontwikkeling draagt bij aan een gezonde en veilige samenleving. De school is een plek waar kinderen zich ontwikkelen, op cognitief gebied, maar zeker ook op sociaal gebied.

Talking heads opmaak

De ChristenUnie staat voor vrijheid van onderwijs; ouders kunnen kiezen voor een school die past bij hun waarden, identiteit en idealen.

Het onderwijs is gebaat bij gezonde, moderne en energiezuinige gebouwen. Gebouwen waar iedere Hattemer trots op kan en mag zijn. De ChristenUnie is blij met de plannen voor de realisering van IKC I, het IKC waar de Zaaier en de Van Heemstraschool een plek krijgen. Maar daarmee zijn we er nog niet.

Dat kinderen leren over de natuur en klimaat vindt de ChristenUnie belangrijk. Hattem kende van oudsher stadsboerderijen. Deze zijn nog altijd terug te vinden in de oude kern van Hattem. Bij veel Hattemers leeft het verlangen om de verbinding tussen landbouw en de stad weer tot leven te brengen. Die verbinding kunnen we leggen door het realiseren van een ‘stadsboerderij’.

Een moderne bibliotheek is een belangrijke ontmoetingsplek voor de gemeenschap. De bibliotheek moet verschillende functies combineren: leren, amuseren en ontmoeten. Dat doet ze door het ontsluiten van een collectie boeken en andere media, het online aanbieden van materiaal en als leer- en ontmoetingsplek. Ook statushouders en nieuwe Nederlanders ontdekken in de bibliotheek een plek om Nederlands te (leren) spreken en te lezen.

De ChristenUnie heeft zich de afgelopen periode ingezet voor steun aan gezinnen met een inkomen tot 130% van het minimuminkomen. Met een financiële bijdrage kunnen inmiddels kinderen uit de doelgroep de overgang van de basisschool naar het voortgezet onderwijs comfortabel maken.

Hoe willen we verder

• IKC II en III pakken we met vaart op.
  • We stimuleren initiatieven voor een biologische ‘stadsboerderij’ waar werken, leren en verkoop van gewassen plaatsvinden.
  • We zorgen voor behoud van de bibliotheek voor Hattem, met waar nodig en mogelijk uitbreiding van functies op educatief gebied voor jong en oud.
  • We houden het ‘kindpakket’ zodat ieder kind soepel naar het voortgezet onderwijs/middelbare school kan.