Hoe ver we zijn

De gemeente Hattem wil klimaatneutraal zijn in 2050. Dit betekent dat de Hattemse energievraag in balans moet komen met de energie die wij zelf opwekken of opslaan. De Regionale Energiestrategie (RES) en Regionale Structuur Warmte (RSW) van de Noord-Veluwe schetsen hoe dat tot 2030 gestalte kan krijgen, maar lopen we inmiddels niet achter de feiten aan?

Huiseigenaren en corporaties worden gestimuleerd om gebouwen te verduurzamen. Ondertussen zijn er nog aardig wat bedrijfsdaken waar misschien wel zonnepanelen op kunnen, zonder dat dit voor problemen zorgt met de buren. Zo voorkomen we ook dat we landbouwgrond moeten gebruiken voor zonnepanelen. De gemeente wil een verbindende rol vervullen in collectieve verduurzaming.

Talking heads opmaak9

Biodiversiteit is een vitaal en voorwaardelijk aspect voor het realiseren van duurzaamheids- en klimaatdoelstellingen. Variatie aan planten, dieren en andere micro-organismen is belangrijk voor een gezonde en veilige leefomgeving. Een grote variatie zorgt ervoor dat plagen, vervuiling en klimaatverandering minder nadelig effect hebben. Op het gebied van groenbeheer en -ontwikkeling is al een start gemaakt: de Groenvisie is vastgesteld. Daarin hebben we aandacht voor verantwoord bermbeheer: ecologisch/gefaseerd maaibeleid, meer bloemen, meer groen, meer insecten.

We hebben een stevige verantwoordelijkheid om zorgvuldig om te gaan met onze schepping voor huidige en toekomstige generaties

Hoe willen we verder

• De lokale klimaatnotitie actualiseren we en we houden in de gaten of de acties uit deze notitie worden uitgevoerd.
  • De gemeente Hattem gaat in overleg met de provincie Gelderland om de NUON-miljarden in te zetten voor de verduurzaming van de provincie Gelderland, in het bijzonder voor projecten en subsidies aan inwoners van de gemeente Hattem.
  • Nieuwe woningen in Hattem worden gebouwd zonder gasaansluiting.
  • Bestaande woningen die worden afgesloten van het gas krijgen een subsidie van de gemeente Hattem ter dekking van deze afsluitkosten.
  • Houtstook heeft negatieve milieu-effecten en wordt door nogal wat mensen als hinderlijk en schadelijk ervaren. We willen samen met inwoners onderzoeken hoe we deze effecten kunnen beperken, bijvoorbeeld door het stimuleren van het verwijderen van houtkachels.
  • De gemeentelijke organisatie werkt aan het eind van 2023 energieneutraal. Dit betekent dat alle energie die de gemeente zelf gebruikt duurzaam is opgewekt.
  • We stimuleren grotere en kleine initiatieven tot verduurzaming zoals het repaircafé, waar kapotte spullen een tweede kans krijgen in plaats van een plek bij het grofvuil.
  • We streven naar uitbreiding van het aantal oplaadpunten voor elektrische auto’s. zonder dat dit ten koste gaat van de openbare speel- en verblijfsruimte.
  • We stimuleren nieuwe energietechnieken zoals het gebruik van restwarmte uit de IJssel.
  • Biodiversiteit is voor ons een belangrijk politiek speerpunt. De ingezette trends en maatregelen die op dit vlak al genomen zijn, worden verder geïntensiveerd en versterkt.
  • Bij ieder bouwproject in Hattem is het verplicht om aandacht te geven aan het behoud, herstel of versterken van de biodiversiteit.
  • Bij de inrichting van de Hoenwaard staan flora, fauna en waterkwaliteit centraal.
  • We passen ecologisch bermbeheer toe volgens de landelijke standaard “Kleurkeur” waarmee we de biodiversiteit voor de flora en fauna aanzienlijk kunnen versterken.
  • We planten in de komende vier jaren minimaal 500 nieuwe bomen in Hattem.
  • We stimuleren de bewustwording onder inwoners. We maken het mogelijk voor inwoners om met wildcamera’s vast te leggen wat er allemaal in de nacht door hun tuin loopt en kruipt.
  • We vervangen bestrating waar mogelijk door groenstroken en/of door bestrating waar wel water doorheen kan.
  • We ondersteunen ieder kansrijk initiatief dat bijdraagt aan vermindering van hittestress en verbetering van biodiversiteit, schonere lucht en leefbaarheid.
  • We stimuleren groenere kerk- en schoolpleinen en de ontwikkeling van collectieve stadstuinen.
  • Er worden geen bestrijdingsmiddelen meer toegepast. Wanneer bestrijding nodig is doen we dit met ecologisch verantwoorde middelen.
  • Handhaving op milieuvervuilers pakken we grondig aan: niet alleen bestraffen, maar ook aansporen om een bijdrage te leveren ter compensatie van de schade die is aangebracht.