De VVD wil niks

hugojcardosozaterdag 17 december 2011

Foto: CC hugojcardoso

De VVD is tegen het Kulturhus, zo laat ze weten via RTV Hattem. Daar gaan we als ChristenUnie graag even op in. Want, wat wil de VVD eigenlijk wél in Hattem?

In de afgelopen jaren hielden diverse dingen de Hattemse politiek bezig: de Marke, aanleg van kunstgras, zwembad en Kulturhus.  De VVD was daar altijd tegen en daarin is ze - ere wie ere toekomt - consequent. Ze heeft afgelopen week een nieuw argument gevonden om tegen te zijn: de Stichting Welzijn Hattem (SWH) werkt niet mee.

Het is jammer dat de VVD niet gewoon haar ideologische gezicht laat zien in plaats van nu weg te kruipen achter de SWH. Omdat de VVD deze kans laat liggen, frissen wij de liberale ideologie even op bij de lezers en laten we zien waar die toe leidt.

Een van de kernpunten van de VVD is de ‘zelfverantwoordelijke burger’. Deze stadsgenoot kenmerkt zich door ondernemingslust en een opmerkelijk vermogen om de dingen die hij wil ook voor elkaar te krijgen. Een paar voorbeelden.

Een zelfverantwoordelijke burger die werkeloos raakt, slaagt er snel in om weer werk te vinden, of hij richt een bloeiend bedrijf op. Hij zorgt er voor dat anderen daar geen last van hebben of dragen.

Een zelfverantwoordelijke burger die wil zwemmen, graaft een gat in zijn achtertuin, laat het vol lopen en plonst er in. Maar hij zorgt er voor dat anderen er geen last van hebben of dragen.

Een zelfverantwoordelijke burger die behoefte heeft aan cultuur/kultur verzorgt een filmfestival in zijn bovengemiddeld grote huiskamer en vraagt entree. Maar hij zorgt er voor dat anderen er geen last van hebben of dragen.

Kortom, de VVD is voor van alles en nog wat, zolang het geen cent kost. Ons advies: wilt u wonen in een stad met een droogstaand zwembad waar niets te doen is en met een gelijkblijvende OZB, stem dan in 2014 VVD. Voor wie zich in die stad verveelt, heeft de VVD gelukkig een oplossing: Nordic Walken. De VVD ziet Hattem namelijk graag als Nordic Walking Centrum, aldus het laatste verkiezingsprogramma. De faciliteit  die daarvoor nodig is, ligt er al eeuwen en is gratis: grond. Maar let er op dat u de benodigde stokjes zélf koopt.

Tot zover de politieke visie van de VVD vertaald in de praktijk. Deze kijk staat haaks op die van de ChristenUnie. De mensen van de ChristenUnie zien en kennen (gelukkig niet als enige partij in Hattem) mensen die zelfverantwoordelijkheid niet zo goed kunnen realiseren. Omdat ze ziek zijn, omdat ze de mogelijkheden of het geld niet hebben.

De Hattemse bevolking is in de visie van de ChristenUnie pas een sámenleving wanneer ze omziet naar deze groepen. Door met elkaar de zorg te regelen, het zwembad te graven, te investeren in kunstgras en het Kulturhus tot een succes te maken. Ook als we daar misschien wat last van hebben of iets extra’s aan moeten bijdragen. In de visie van de ChristenUnie zijn mensen geen losse individuen die voor zichzelf leven en zorgen maar zoeken mensen de verbinding met elkaar, doen dingen samen en vormen een warme en hartelijke samenleving. Bij de ChristenUnie zijn we optimistisch over de toekomst van Hattem en Nederland. We gaan niet snoeihard alles wegbezuinigen en zitten somberen maar zetten onze schouders eronder en gaan positief de toekomst tegemoet.