Belastingdruk in Hattem valt mee

hattem3zaterdag 17 december 2011

ChristenUnie adviseert Hattemers: verhuis niet

Hattemers betalen niet teveel belasting en heffingen. Inwoners van de omringende gemeenten betalen ook in 2012 vaak meer aan OZB en kosten voor riool en afvalverwijdering. De ChristenUnie haalt opgelucht adem.

Hattem verhoogt in 2012 de OZB met 22%, net zoals een aantal andere lasten. In de afgelopen weken zochten veel Hattemers de pers met een klaagzang over de verhoging van deze tarieven. De ChristenUnie wilde graag weten of dit gejammer terecht is. Gert Kers, fractievoorzitter van deze partij, stelde vragen in de raadsvergadering van 12 december. Uit het antwoord blijkt dat Hattemers opgelucht kunnen ademhalen. In genabuurde gemeenten betalen inwoners meer dan in Hattem. “Als je sommige Hattemers over de belastingdruk hoort klagen in bijvoorbeeld de Dijkpoorter, lijkt het alsof ze op het punt staan te verhuizen”, aldus Gert Kers. “We willen de ongerustheid bij deze inwoners wegnemen. Daarom vroegen we de ambtenaren een vergelijking te maken tussen Hattem en de gemeenten Heerde en Oldebroek. En wat blijkt: verhuizen loont niet.” Een doorsnee-inwoner van Hattem betaalt komend jaar in totaal 339 euro voor vuilnisman, riool en onroerend zaakbelasting. In Oldebroek zou deze inwoner 341 euro kwijt zijn terwijl iemand uit Heerde 347 euro neerlegt voor dit pakket. Gert Kers over deze cijfers: “Het lijken geen enorme verschillen, maar ze worden al groter als je bedenkt dat je in Oldebroek daarbovenop 68 euro kwijt bent als je een hond bezit. Mijn advies: Voor een prima woonklimaat en prima voorzieningen tegen redelijke lasten zit je ook de komende tijd goed in Hattem….”