VNOG

Screenshot 2020-10-21 at 11.35.03.pngwoensdag 21 oktober 2020

Is onze regio ook in de toekomst nog veilig? Een belangrijke vraag voor elke inwoner van Hattem. De Veiligheidsregio Noordoost Gelderland draagt in Hattem zorg voor de veiligheid van ons als inwoners.

De komende raadsvergadering op maandag 26 oktober 2020 staat het risico- en beleidsplan voor de komende vier jaren op de agenda. In dit plan heeft de VNOG 17 risico’s geïnventariseerd. Elk risico is uitgewerkt in de vorm van mogelijke scenario’s en hun impact op inwonders en omgeving. Het regionaal beleidsplan geeft vervolgens aan hoe de VNOG met deze risico’s wil omgaan. Het beeld wat daar naar voren komt is dat de nadruk ligt op incidentbestrijding en minder op preventie.

Preventie wordt ook onder de aandacht gebracht, maar het beeld in de raad van Hattem is dat er meer mogelijk is en ook wenselijk is. Voorkomen is nog altijd beter dan incidenten bestrijden.

Waar de raad vooral op wil inzetten is preventie en dat zal ook aan de VNOG worden gevraagd. De VNOG wordt om een inventarisatie van preventieve maatregelen gevraagd op basis van het regionaal risicoprofiel 2021 - 2024 en om deze met de gemeenteraad van Hattem en de andere gemeenteraden te delen, zodat er een gemeenschappelijk gedragen preventieplan ontstaat. Door de bestaande campagne “een brandveilig leven” kun je zelf al tips opdoen via Interactieve filmpjes. En er komen met een preventieplan niet alleen tips voor ons als gemeente maar ook voor ons als inwoners om zelf mee aan de slag te gaan.