Algemene beschouwingen

arend.png
Door Arend Palland op 8 november 2022 om 13:04

Algemene beschouwingen

De huidige tijd vraagt veel van de veerkracht van onze samenleving. De reflex van de overheid lijkt steeds weer om tegenvallers te willen compenseren. De overheid zit in een compensatiekramp en maakt de samenleving zo steunverslaafd. Gek genoeg lijkt het wel of naarmate mensen er sneller bovenop geholpen worden er meer twijfel komt over die uitgestoken hand.

Wat is het antwoord dat we hier in Hattem op kunnen geven? Hoe zorgen we dat we als Hattemers samen door deze crisis komen? Natuurlijk moeten we ons uiterste best doen om pleisters te plakken op de breuklijnen die steeds groter dreigen te worden. We zijn dan ook blij met de inzet van wethouder Brouwer en de mensen van OpKo€rs. Die helpen mensen die rond moeten komen van een minimuminkomen of mensen met schulden. Maar onze inzet voor Hattem moet verder gaan. We kunnen de uitdagingen van deze tijd alleen aan als we investeren in de veerkracht van Hattem. Investeren in samen. En eerlijk delen. Over de breuklijnen heen, over generaties heen. Ik ben er van overtuigd dat onze inwoners het dan vol houden en elkaar ook vast houden.

Twee thema’s uit deze begroting wil ik daarom aanstippen: De eerste is: versterk de veerkracht van Hattem. En het tweede is sparen voor later.

1. Versterken van veerkracht door te investeren in de vezels van Hattem

Investeren in de vezels van Hattem is mogelijk maken dat sociale projecten door en voor onze inwoners worden uitgevoerd. We zien tal van prachtige ideeën in Hattem. Twee weken geleden spraken we als ChristenUnie fractie met mensen die gaan voor een Knarrenhof. Er is zijn meerdere mensen aan het werk om recreatiewater in Hattem te realiseren, vrijwilligers die werken in het Hospice, evenementen in Hattem, als mantelzorger of in de hulp voor Oekraïners en statushouders. We zijn blij dat via deze begroting wordt geïnvesteerd in vrijwilligers en mantelzorgers.

Veerkracht krijgen we ook door balans te brengen. We hoeven niet altijd vol gas. Of zoals Koningin Maxima zei in haar open brief afgelopen weekend: “niet elke dag hoeft een tien te zijn”. De ChristenUnie is blij met de inzet van Wethouder Siderius voor de mentale gezondheid in Hattem die we gaan vormgeven via een Hattems Model van preventie.

Ook als we gaan bouwen in Hattem is ‘samen’ van belang. Door bij de (her-)bouw van de scholen en verzorgingshuizen ook de dwarsverbanden in Hattem te leggen. Zoek combinaties van kerken, verenigingen, ondernemers en maatschappelijke functies. Vergroten van woningaanbod en tegelijk zorgen dat onze wijken uitnodigen tot ontmoeting door groen, ommetjes en speelvoorzieningen. Het is goed te zien dat wethouder Castelein bij bouwprojecten redeneert vanuit de inwoners. Wij zijn blij met de inzet op appartementen en goedkopere eengezinswoningen voor jongeren, starters en doorstroming van ouderen. Met behoud van onze mooie groene omzoming, en ons karakteristieke buitengebied waar we onze rust kunnen pakken.

Een vraag aan het college: We zien dat onze plannen voor verkeer (het GVVP) volgend jaar op zijn eind lopen. We hebben de indruk is dat eind 2023 dit plan nog niet op alle punten is uitgevoerd. Als ChristenUnie willen we maximale aandacht voor de meest kwetsbare mensen in het verkeer en vinden dat onze verkeersplannen moeten zijn gebaseerd op het STOP principe, Stappen-Trappen-Openbaar Vervoer-Personenauto.

Een ander belangrijk ingrediënt van die vezelrijke volkorenboterham voor Hattem zijn de ambtenaren die zich dagelijks weer voor Hattem en haar inwoners inzetten. We zien hoe hard er wordt gewerkt, vaak met extra werkdruk vanwege de corona-, vluchtelingen- en energiecrisis en de  stikstofproblematiek. We willen zuinig zijn op ons personeel, en we willen het College vragen om het welzijn van iedereen die op het Gemeentehuis werkt extra goed in de gaten te houden. Ook zijn we blij dat de extra ruimte die vrij is gekomen in de septembercirculaire van ruim 300.000 EUR, met name zal worden besteed aan de mensen die zich van dag tot dag inzetten voor onze stad.

2. Niet leven op rekening van de volgende generatie, maar sparen voor later.

Er ligt voor Hattem een stevig investeringsprogramma voor de komende jaren. Op dit moment lijkt dit te realiseren, maar we weten dat de prijzen verder door stijgen. Dat de schaarste toeneemt en de rente stijgt. Als het nodig is wil de ChristenUnie dit opnieuw tegen het licht houden: kan de volgende generatie dit betalen: Wil het college met ons aan deze wens tegemoet komen?

Maar laten we verder gaan in het betrekken van de volgende generatie bij ons beleid. Wij willen op de raadsagenda het onderwerp van jongerenparticipatie zetten. In maart is door een groep kinderen uit Hattem een stoel gemaakt. Een kinderzetel kan ons er elke vergadering aan herinneren dat onze besluiten impact hebben op de generaties na ons. Ondanks dat die generaties geen stem hebben in onze vergaderingen. Ook denken wij aan het idee van een kinderburgemeester, kinderraad of een kinderberaad. Zijn andere fracties het met ons eens dit op de raadsagenda te plaatsen komend voorjaar?

Het is goed dat in deze begroting aandacht is voor eerlijk delen. Want de energiecrisis gaat ons niet in de koude kleren zitten. De ChristenUnie wil dat iedereen in Hattem mee kan doen aan verduurzaming maar ook de energierekening kan blijven betalen. We zijn blij met het initiatief van een maatwerkfonds om dit te organiseren. Daarbij gaan we in eerste plaats voor consuminderen en isoleren daarna duurzame opwek van energie. Onze oproep aan dit college, laat deze stikstof, CO2 en klimaat zich niet nestelen als een hoofdpijndossier maar een kans om zaken helemaal anders aan te gaan pakken.

Afsluitend:

Toch wil ik afsluiten met dankbaarheid. We zien mooie dingen gebeuren in Hattem. De herinrichting van de Binnenstad en de Bleek zijn bijna afgerond. Als bestuur van de stad mogen we trots zijn op wat er allemaal gerealiseerd is. We zijn dankbaar dat er een mooie begroting ligt waarin we niet alleen werken aan de dag van vandaag, maar ook morgen en de jaren daarna. We kunnen in Hattem werken aan de toekomst van de stad. Met balans die past bij de omvang. Met behoud van het goede en verbeteringen die echt bijdragen aan het samen leven.

Zo zijn we dankbaar dat we mogen wonen in deze mooie stad. Maar laten we vooral dankbaar zijn voor hoe we in Hattem elkaar tot zegen mogen zijn. Want samen zijn we Hattem. In de zomer werden we als raadsleden door een stadsgids rondgeleid in onze eigen stad. Sinds we 1299 stadsrechten kregen hebben we heel veel meegemaakt. Door elkaar vast te houden kwamen we er doorheen. Veerkracht heeft ons door moeilijke tijden gebracht. En als we nu blijven werken aan de vezels van wat ons Hattemers maakt. Dan leggen we nu de basis voor de volgende 725 jaar.

Arend Palland

Labels: