Buitengebied

marinus_small
Door Marinus Kers op 6 juni 2023 om 13:11

Buitengebied

Op maandag 5 juni is in de raad het bestemmingsplan buitengebied aangenomen. En dat is nogal een proces geweest dat in een paar jaar heeft plaatsgevonden. Voormalig wethouder Auke Schipper is er al druk mee geweest en in deze raadsperiode hebben wij het met wethouder Koen Castelein af kunnen maken. En dan is het mooi om als fractie dit ook weer goed af te kunnen ronden.

Het bestemmingsplan buitengebied en het afwegingskader was ook meteen oefenen met de nieuwe omgevingswet die er aan zit te komen. Het bestemmingsplan kennen veel mensen nog wel, de regels wat ik wel en niet mag bouwen. Een omgevingsplan gaat verder. En dat wat verder ging lag nu opgesloten in het afwegingskader waar wij als raad op de stoel van het college zijn gaan zitten om aan te geven waar wel, en waar niet ontwikkeling mogelijk is, en als er ontwikkeling mogelijk is, dat wij via de kaders waarborgen dat die ontwikkeling ook past binnen de directe omgeving en de karakteristieken van het deelgebied. Dat was een hele uitdaging en een hele andere denkwijze.

Blader hier door het afwegingskader voor als u nieuwsgierig bent, als het goed is komt u met deze link bij het afwegingskader .

Het omgevingsplan beperkt zich dus niet tot planologische aspecten. Het voorziet in een evenwichtige toedeling van functies aan locaties. Daarnaast kan het ook andere regels bevatten over activiteiten. Het gaat dan om activiteiten die gevolgen hebben of kunnen hebben voor de fysieke leefomgeving. De regels in het omgevingsplan zijn altijd regels over activiteiten met mogelijke gevolgen voor de fysieke leefomgeving.

De laatste woorden die ik maandag 5 juni 2023 namens de fractie uitsprak waren: wij zijn blij dat er nu een waarborg is dat beperkt initiatieven mogelijk zijn in het buitengebied met behoud van groen, karakter en structuren, omdat wij dit als ChristenUnie heel belangrijk vinden. Onze wens is dat dit bestemmingsplan met een ruime meerderheid wordt aangenomen omdat wij de mensen die initiatieven hebben ingediend niet langer willen laten wachten omdat er nu duidelijkheid van ons als raad richting het college is gegeven met het afwegingskader.

En die wens is uitgekomen omdat naast de ChristenUnie ook de PvdA/Groen Links, D’66, de VVD en het CDA hebben ingestemd met het bestemmingsplan. Ik schrijf dit stukje “the day after” en moet zeggen dat het best energie gekost heeft om met partijen tot elkaar te komen, naast het streven naar het beste voor onze inwoners ook een politiek speelveld waar wij het als fractie goed gedaan hebben waarin wij Gods zegen hebben mogen ervaren. En, uiteindelijk er ook van kunnen nagenieten, dat levert ook weer energie op :-)
.