Een nieuwe afrit voor H20

P1020592vrijdag 20 november 2015

Hoe krijgen we bedrijven naar H20? Dat is de vraag die de gemeentes Hattem, Heerde en Oldebroek bezighoudt. Met een nieuwe, directe afrit vanaf de A28 naar het bedrijventerrein hopen de gemeentes een nieuwe markt aan te boren: logistieke bedrijven. ‘’Een goed plan,’’ vertelt raadslid Jacobien van der Worp.

Voor logistieke bedrijven is een goede aansluiting op de snelweg van essentieel belang. Jacobien: ‘’Zij rekenen in rijminuten. Elke minuut is winst. Het bedrijventerrein ligt gunstig en door de aanleg van zo’n afrit proberen we dit soort bedrijven aan te trekken. Daarnaast ontlast de nieuwe afrit ook de huidige afrit van Wezep. En laten we de huidige bedrijven op H20 niet vergeten, voor hen is het ook handig.’’

Werkgelegenheid
Jacobien benadrukt dat de ChristenUnie met het aantrekkelijk maken van H20 ook hoopt de werkgelegenheid in de buurt te behouden. ‘’Deze logistieke bedrijven bieden vaak werk aan lageropgeleide medewerkers. Werk in het magazijn bijvoorbeeld. Wij willen deze mensen graag aan het werk hebben of houden.‘’ Dit sluit ook goed aan op bijvoorbeeld de Participatiewet.’’

Financiële plaatje
Om de nieuwe afrit te realiseren is van elke gemeente een bijdrage nodig van één miljoen euro.
De rest van het bedrag nemen Rijkswaterstaat, de provincie en de BV H2O voor hun rekening.
Half oktober heeft de Hattemse raad ingestemd met deze nieuwe investering.

Zorgen
Er blijven binnen de ChristenUnie-fractie zorgen bestaan. Ten eerste de communicatie. Jacobien: ‘’De verschillende gemeentes hebben allemaal verschillende informatie. In de ene gemeente zijn bepaalde stukken wel openbaar en in de andere niet. In augustus hebben we hier een extra raadsvergadering over gehad, want dit moet beter.’’

Daarnaast bestaat de raad van commissarissen van het bedrijventerrein uit de drie wethouders uit de drie gemeentes.‘’Als ChristenUnie zouden graag zien dat er een onafhankelijke raad van commissarissen komt en een nieuwe directeur. Zo voorkomen we schijn van partijdigheid en wordt het een professionele organisatie.’’

Samen vooruit