Henk Leskens: ‘Weer trots zijn op onze schoolgebouwen’

Schoolgebouwen bewerkt bewerktvrijdag 20 november 2015

‘’Sommige schoolgebouwen zijn ernstig verouderd, er moet wat gebeuren. Nieuwbouw in multifunctionele centra is daarbij een goede oplossing.'' Aan het woord is ChristenUnie-raadslid Henk Leskens.

Sinds 2012 kwam, op aandringen van de ChristenUnie, het onderwerp regelmatig op de agenda van de gemeenteraad en stemde de hele raad in om actie te ondernemen. Het huidige college gaf dit onderwerp dan ook een belangrijke plek in het college- akkoord. Het college heeft inmiddels een werkgroep gevraagd om op zoek te gaan naar oplossingen voor de onderwijshuisvesting.

De bestaande schoolgebouwen scoorden in 2013 al matig op het gebied van energieverbruik, isolatie en het binnenklimaat. Daarnaast zal in de toekomst het aantal leerlingen dalen en zullen er dus minder lokalen nodig zijn. Er zijn verschillende oplossingen mogelijk. Zo zouden alle gebouwen een opknapbeurt kunnen ondergaan, maar volgens Henk Leskens is er een betere oplossing.

Van zes gebouwen naar drie multifunctionele centra
Henk: ‘’Op het moment zijn er zes scholen en ook zes gebouwen. Het lijkt ons goed om naar twee of drie multifunctionele gebouwen te gaan. Binnen een gebouw zitten dan twee of drie scholen die samenwerken, maar hun eigen identiteit behouden.’’

‘’ Ze kunnen bijvoorbeeld samenwerken op het gebied van lokalen: zo voorkom je leegstand. Op het moment heeft bijvoorbeeld De Zaaier ruimte over, terwijl de Van Heemstraschool gebruik maakt van een noodlokaal.  Daarnaast kunnen ze bepaalde faciliteiten delen, zoals een gymzaal of de schoonmaakkosten. Dit alles werkt ook nog eens kostenbesparend. Het vraagt wel samenwerking.’’

Deze centra bevatten niet alleen basisscholen, als het aan de ChristenUnie ligt. Het moet een plek worden voor kinderen van nul tot twaalf jaar. Henk Leskens: ‘’Het ideaal is dat het een soort kindcentrum is, waar ook de kinderopvang en de buitenschoolse opvang een plekje hebben. Op een slimme plek, die goed bereikbaar is. Dat is ook fijn voor ouders. ’’