Reactie op uitslag gemeenteraadsverkiezingen 19 maart 2014

fractievierkantdonderdag 20 maart 2014

De uitslag van de verkiezingen was teleurstellend voor de ChristenUnie in Hattem. Een nabeschouwing vanuit de fractie.

Een teleurstellende uitslag. Met andere woorden kunnen we de uitkomst van de verkiezingen van 19 maart in Hattem niet betitelen. Waar op veel plaatsen in Nederland de ChristenUnie sterker uit de bus kwam, blijkt Hattem de uitzondering op de regel. We bedanken daarom iedereen die wél op de ChristenUnie heeft gestemd. Het zijn stuk voor stuk mensen die zich geen zand in de ogen hebben laten strooien, maar die beseffen dat de toekomst van Hattem is gebaat bij een christelijk-sociale politiek, met oog voor de maatschappij AD 2014. Kiezers bedankt!

Campagneteam
Ook bedanken we het campagneteam en de bestuursleden die samen optrokken in de strijd om de kiezer. Het siert dit campagneteam dat het een coördinerende rol speelde in het regelen van de verkiezingsborden voor álle politieke partijen in Hattem. Maar ook en allereerst voor de ChristenUnie stonden ze klaar met CU-pcakes en een aantal activiteiten waar we goed mee voor de dag kwamen.

De winnaars
We feliciteren het CDA en D66 met de winst in de verkiezingen. Vooral wanneer die winst is veroorzaakt door kiezers die zich objectief hebben laten voorlichten en zo een weloverwogen keuze hebben gemaakt. Het CDA is nu aan zet om te komen tot een nieuw bestuur van Hattem. Het zal ons niet verbazen wanneer het daarvoor eerst kijkt naar de tweede en derde grootste partijen in Hattem, D66 en VVD.

Zorgen
Ondertussen maken we ons zorgen over het vele positieve dat we in plezierige samenwerking met de PvdA in college en coalitie hebben bereikt in de afgelopen jaren. Daarbij zijn we vooral trots op wat ChristenUnie en PvdA hebben bereikt op het gebied van zorg. Maar ook de gezonde financiën van Hattem mogen niet onvermeld blijven.
Maar, zal Hattem een aantrekkelijke plaats blijven voor inwoners en bezoekers? Zal Hattem ook in de komende jaren een stad zijn waar omzien naar kwetsbaren bewogen in plaats van calculerend wordt opgepakt? We wensen Martijn Hospers (CDA) toe dat hij er de komende weken in slaagt om vanuit het christelijke gedachtengoed waar ook zijn partij uit put, tot goede resultaten voor Hattem te komen.

Luuc en Hans
Voor Luuc Teuben (ChristenUnie wethouder) en Hans Havinga (raadslid) betekent de uitslag dat ze afstand moeten doen van hun functies. Met name voor Luuc een gegeven dat diep ingrijpt in zijn  persoonlijke levenssfeer. Het kost hem zijn baan. We bedanken Luuc voor zijn inzet in de afgelopen jaren voor ons Hattem. Wie er een rondje doorheen fietst kan niet anders zeggen dan: Luuc bedankt! Je hebt onze stad op veel plaatsen mooier en aantrekkelijker gemaakt.
We zullen aan jouw wethouderschap terugdenken als we op het Voermanplein staan, door Assenrade fietsen, onder de Dijkpoort lopen, zonder gevaar voor auto’s een boodschapje in het centrum doen of een kijkje nemen in de Kraayenbergerstraat. En zelfs wanneer we onze handen wassen, denken we aan wethouder Luuc. Op veel plaatsen in Hattem is namelijk onder zijn supervisie en visie (´werk met werk maken´) de riolering vervangen.
Hans Havinga heeft, naast zijn raadswerk, er voor gezorgd dat de ChristenUnie ook present is op internet en de sociale media. Dat betekent dat de ChristenUnie beter dan ooit in staat was om de interactie met inwoners van Hattem aan te gaan. En dat niet alleen in verkiezingstijd.

Lessons learned?
De komende tijd gaan we gebruiken om na te denken wat we moeten doen om bij volgende verkiezingen beter uit de stembus te komen.  We kijken naar de manier waarop er vanuit het stadsbestuur is omgegaan met groeperingen die wel/niet/half/vaag verbonden waren met politieke partijen. Zij hebben naar onze smaak geen bijdrage geleverd aan een zindelijk politiek klimaat.
Maar we kijken vooral eerlijk naar onszelf, onze contacten in het Hattemse, ons programma, onze campagne en onze standpunten.

Blijft u met ons meedenken?