Hattem, solo of samen verder?

whair h2owoensdag 12 juni 2013

Op donderdag 4 juli vindt het grote H2O debat plaats met de inwoners van Hattem. Hoewel de meeste politieke partijen al een openbare avond wijdden aan het onderwerp, lieten veel Hattemers de ChristenUnie weten prijs te stellen op een debat los van een politieke partij. Dat gaat 4 juli plaatsvinden op de markt vanaf 19.30 uur. Bij slecht weer wordt het verplaatst naar een binnenlocatie.

De kadernota zorgde afgelopen maandag al voor discussie in de gemeenteraad. Sommige raadsleden hadden er moeite mee dat het college in die nota rekening houdt met een fusie tussen Hattem, Heerde en Oldebroek. Dat gold niet voor de ChristenUnie-fractie. De praktijk immers leert al jarenlang dat we goed kunnen samenwerken als drie gemeenten. Recent onderzoek maakt verder duidelijk dat een gemeentelijke fusie de beste samenwerkingsvorm is. Als extra levert het samenvoegen van de drie gemeenten meer bestuurlijke slagkracht op.

De drie colleges van Hattem, Heerde en Oldebroek staan eensgezind achter deze uitkomst. Het zijn de politieke partijen die van mening verschillen.

Alleen al doordat ze aan elkaar grenzen werkt Hattem prima samen met Heerde en Oldebroek. Denk maar aan het bedrijventerrein, de verdeling van woningen, de wegen die onze gemeenten verbinden en de waterhuishouding. Bovendien vallen we in dezelfde regio met onze jeugdzorg en veiligheidsbeleid.
Onderzoek maakt ook duidelijk dat door een fusie die samenwerking nóg effectiever en efficiënter wordt. Je moet dus wel van goeden huize komen om deze H2O samenwerking af te breken en in te ruilen voor iets anders. Door de samenwerking met Heerde en Oldebroek staat een nieuwe gemeente straks sterker in de regio.

Toch kunnen we ons voorstellen dat niet ieder er zo over denkt. We zijn erg benieuwd naar wat u als inwoner van Hattem vindt: solo of samen verder? En wanneer samen, in één fusiegemeente, of alleen op onderdelen? De gemeente organiseert samen met alle politieke partijen op 4 juli in de open lucht een avond voor alle inwoners van Hattem over deze vraag. We hopen ook ú daar te horen.

Bij de foto: zelfs Whair kappers is klaar voor het debat ;)