Huishoudelijke hulp in Hattem rond

henk leskens WMO loketdinsdag 14 mei 2013

'Als ik wist hoeveel tijd dit zou kosten, was ik er nooit aan begonnen', verzucht Henk Leskens. Het Hattemse ChristenUnie raadslid beet zich vast in de ingewikkelde WMO-materie huishoudelijke hulp en kwam met een redelijk uniek verschijnsel voor Hattem, een initiatief-voorstel vanuit de raad dat maandag 13 mei door diezelfde raad is aangenomen. We stelden Henk een paar vragen om duidelijkheid te krijgen over dit lastige dossier dat Hattem per jaar ongeveer zoveel kost als vier zwembaden.

Wat is het doel van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning?
Ervoor zorgen dat inwoners van onze gemeente zo lang mogelijk in zijn eigen vertrouwde woning kan wonen. De WMO regelt de hulp die daarvoor nodig is. De discussie ging de afgelopen weken over een onderdeel daarvan, de huishoudelijke hulp.

Wat verandert er in die huishoudelijke hulp?
Eigenlijk niet zoveel. Mensen die zonder verdere problemen thuis wonen maar wel hulp nodig hebben om bijvoorbeeld het huis schoon te houden kunnen bij de gemeente om die hulp vragen. Via een zorgaanbieder kan dit als ‘algemene voorziening’ voortaan snel geregeld worden.
Maar inwoners die grotere problemen hebben bij het regelen van hun huishouden kunnen een beroep blijven doen op de WMO via het WMO- loket op het stadhuis. Zij krijgen geen algemene voorziening, maar er wordt eerst goed gekeken naar wat er nodig is in hun situatie, een intensiever proces dus.

Hoe informeert de gemeente belanghebbenden over deze verandering?
De gemeente gaat dit goed communiceren, zo is ons als raad beloofd. Wie nu al gebruik maakt van de WMO krijgt een persoonlijke brief. Wie voor het eerst toe is aan zo’n algemene voorziening kan informatie krijgen bij de gemeente bijvoorbeeld via de website, of op het stadhuis.

Zit er ook een financiële kant aan dit onderscheid?
Ja. In de praktijk bleek dat veel mensen die een beroep doen op de WMO voldoende hebben aan een standaardvoorziening. Met enkele uren hulp per week is men geholpen. Beoordelen of je voor zo’n algemene voorziening in aanmerking komt kan vlotter en met minder inspanning. Het is dus goedkoper dan de meer uitgebreide route via de WMO.

Waarom is dit onderwerp belangrijk?
Als we dit goed doen kost het minder. Door de instelling van een Algemene Voorziening maken we meer financiële ruimte en dat is plezierig voor alle Hattemers. Maar ik vind het vooral belangrijk voor iedereen die van zorg afhankelijk is: de huishoudelijke hulp blijft goed en betaalbaar.

Over hoeveel geld praten we?
In 2012 heeft de gemeente ongeveer 1 miljoen euro uitgegeven voor hulp bij huishoudelijke werkzaamheden. De helft van dat bedrag krijgen we van het rijk. De andere halve miljoen moeten we zelf opbrengen. Hattem wil dit bedrag terugdringen naar het bedrag van de rijksvergoeding door de algemene voorziening. In 2013 moet dit een bezuiniging opleveren van € 100.000; in 2015 van €450.000. Om een vergelijking te maken: het zwembad kost de gemeente jaarlijks € 267.000. De ‘Molensteen’ kliederaar die daar ooit tekeer ging, mag zich van mij volledig uitleven op dit dossier.

Welke verbeteringen heb je aangebracht in het eerdere voorstel van het college?
De ChristenUnie vond het collegevoorstel niet duidelijk genoeg en een aantal zaken waren niet voldoende geregeld. De details zal ik u hier besparen. Maar het collegevoorstel kon er toe leiden dat niet iedereen krijgt waar hij recht op heeft, dat de kwaliteit van de hulp onvoldoende is en dat Hattem problemen zou kunnen krijgen met de belastingdienst. Terwijl we wel een bezuinigingsdoelstelling willen halen.

Wat maakt dat het initiatiefvoorstel van de ChristenUnie wel door de raad is aangenomen?
Het voorkomt de bovengenoemde problemen. Zo is de afstand tussen WMO en algemene voorziening niet te groot geworden. Dit mag niet omdat er dan problemen kunnen ontstaan met de BTW- vrijstelling. Natuurlijk heeft het college zich ingespannen om een goed voorstel op tafel te leggen. Toch liepen we er risico's mee. Want niemand heeft belang bij dure rechtszaken.

In de Dijkpoorter suggereerde het CDA een tweespalt in de ChristenUnie-PvdA coalitie doordat PvdA akkoord ging met het collegevoorstel en de ChristenUnie niet
Laat duidelijk zijn dat beide partijen voorstander zijn van een algemene voorziening naast de WMO. Volstrekte eensgezindheid dus. Maar de ChristenUnie had vragen bij de wijze waarop dit door het college werd aangepakt. Daarom hadden we ook een amendement ingediend om dit te verbeteren. Tijdens de raadsvergadering van 8 april had dit onvoldoende steun en is het dus teruggenomen. In de periode daarna hebben we goed geluisterd wat betrokken partijen graag wilden. Dit heeft geleid tot het initiatief voorstel waar ook de PvdA wethouder en de coalitiepartner volledig achter staan.

Wat gaan de inwoners van Hattem hiervan merken?
Dit helpt in elk geval om de begroting op orde te houden. Dat merkt elke Hattemer in zijn portemonnee via de OZB.

Is dit nu typisch ChristenUnie?
Ja, op twee manieren. We vinden zorg voor kwetsbare Hattemers een belangrijke taak voor de gemeentelijke overheid. Daarom dit initiatief voorstel. Het is ons menens is om een moeilijke zaak toch goed te regelen. Hattem maakte volgens mij voor het eerst in zijn geschiedenis een initiatief-voorstel in de raad mee. Zoiets voor elkaar krijgen, doet een grote aanslag op de tijd en deskundigheid van ons als fractie en van onze adviseurs.

(Tekst en foto: Hans Havinga)