College goed op stoom

voermanzondag 03 juni 2012

Tijdens de commissievergadering van 14 mei presenteerde het college zijn evaluatie van het college-akkoord. Aan de hand van een ‘afvinklijst’ presenteerden burgemeester en wethouders hetgeen er in de afgelopen twee jaren gerealiseerd is. De partijen in de gemeenteraad lieten zien dat er nog wel wat te doen is: elke partij presenteerde een top drie van nog te realiseren punten uit het akkoord.

Het college oogste van de meeste raadsleden lof voor de grote hoeveelheid zaken die het in de afgelopen twee jaren heeft waargemaakt. We noemen slechts tien uit een lange lijst van soms in het oog springende en soms bescheiden punten:

• De dienstverlening door de gemeente wordt door de inwoners hoog gewaardeerd
  • De aanstelling van een opsporingsambtenaar (BOA) als onderdeel van het integrale veiligheidsplan
  • De vernieuwing van de entree tot Hattem via Voermanplein en Nieuweweg.
  • Het fietspad naar de Hanzeboog
  • Inrichting tot 30 km zone van verschillende straten
  • Inzet van de leerplichtambtenaar met positieve effecten: het ongeoorloofd verzuim daalt
  • Realisatie van kunstgras voor de Hattemse voetballers
  • WMO cliëntenraad in werking getreden
  • Opening van een Centrum voor Jeugd en Gezin in Hattem
  • Realisering van de wijk Assenrade met een woningaanbod dat zelfs in deze tijd aantrekkelijk genoeg blijkt voor mooie (verkoop-)resultaten

Tijdens de bespreking gaf elke politieke partij aan waar de accenten in de komende tijd moeten liggen. De VVD noemde communicatie, het lef om keuzes te maken en burgerparticipatie. D66 vindt vooral de financien belangrijk, evenals de bestrijding van jeugdwerkloosheid en het realiseren van een aantrekkelijk woonklimaat voor ouderen. De PvdA noemde de woonzorgzone als belangrijk. Het CDA noemde de risico’s van intergemeentelijke samenwerking en de zorgen die er zijn rondom het bedrijventerrein H2O. De ChristenUnie gaf aan vooral een goede aansluiting van het bedrijventerrein H2O op de A 28 van belang te vinden. Daarnaast pleitte fractievoorzitter Gert Kers voor herontwikkeling van het Veen, de realisering van de Woonzorgzone en de doorontwikkeling van het Centrum voor Jeugd en Gezin als belangrijke aandachtspunten.