Met volle ‘Kracht!’ 1,8 miljoen achteruit

zondag 03 juni 2012

Ook Hattem moet de komende jaren de broekriem aanhalen. Rijksbezuinigingen en gelijkblijvende OZB-opbrengsten in de komende jaren maken dat we over een periode van vier jaren (vanaf 2016) 1,8 miljoen euro moeten bezuinigen. Dat vraagt om ingrijpende keuzes die we als raad en college samen met Hattemse inwoners en instellingen willen maken onder het motto: ‘Kracht!’.

De komende weken zal de kreet ‘Kracht!’ vaker opduiken in de lokale media. Onder dit motto starten college, raad en ambtenaren een proces om 1.8 miljoen euro te bezuinigen. Zonder deze ingreep zou het Hattemse begrotingstekort in de komende vier jaren oplopen tot 1,8 miljoen euro, dus dat vraagt om ingrepen.
De oorzaak voor deze ingreep ligt in de gevolgen van het rijksbeleid dat de komende jaren op ons afkomt. Gemeenten nemen verantwoordelijkheden van het rijk over, maar krijgen helaas niet het budget dat daar bij past. Kort gezegd: een rijksbezuiniging waar de gemeenten voor opdraaien.
Met het proces ‘Kracht!’ schakelt het college inwoners, verenigingen, kerken en andere instelllingen in om mee te denken over creatieve oplossingen om deze 1,8 miljoen te halen. Het proces wordt vormgegeven door een werkgroep waar Hans Havinga namens de ChristenUnie aan deelneemt.
Wilt u dinsdag 5 en maandag 11 juni vrijhouden in uw agenda? Op die avonden gaan we als raad en college graag met u in gesprek. Beide avonden vinden plaats in het gebouw van De Noordgouw*.

*De Marke was volgeboekt. Goed signaal!