Mentale gezondheid in Hattem

arend.png
Door Arend Palland op 9 juni 2023 om 12:59

Mentale gezondheid in Hattem

In mei maakte het CBS nieuwe cijfers bekend over het aantal zelfdodingen in Nederland. Daaruit blijkt dat suïcide de belangrijkste doodsoorzaak onder jongeren tot de 30 jaar is.

Van alle tieners die in 2022 overleden, overleed 1 op de 5 aan zelfdoding. Bij twintigers is 1 op de 3 sterfgevallen om zelfdoding. Helaas ook in  Gelderland een groot probleem. Dit is zo intens treurig. Daarom is suïcidepreventie ook in Hattem hard nodig.

Samen collega’s van verschillende partijen in de raad werken we aan een initiatief om suïcidepreventie verder te brengen. Zo hebben we in het bestuursakkoord is afgesproken dat we in Hattem meer inzet willen plegen op het versterken van de mentale gezondheid van jongeren. Het laagdrempelig aanbieden van toegang tot professionele hulp, het organiseren van bijeenkomsten over mentale gezondheid en het samenwerken met partijen kan de gemeente Hattem helpen.

In haar boek Het verlaten individu schrijft psychiater Esther van Fenema: ‘Het individu van nu staat er moederziel alleen voor omdat hij in de afgelopen decennia is losgeweekt uit oorspronkelijke verbintenissen, zoals gemeenschap, natie, geloofsovertuiging of zuil. We dolen eenzaam rond op zoek naar beloningsprikkels om de peilloze leegte die voortkomt uit onthechting en gebrek aan zingeving en verbinding te dempen.’

Als samenleving is het onze opgave om te zoeken naar antwoorden op deze moeilijke situatie. Juist door maximale inzet op de gemeenschap rondom jongeren in Hattem, in de context van de verenigingen, scholen, kerken en gezinnen. De Hattemse gemeenschap verder activeren en verbinden: dat is geen simpel trucje dat overal op dezelfde manier werkt. Daarom zoeken we enerzijds inspiratie op werkwijzen die in andere gemeenten goed werken, maar ook op maat gesneden van Hattem in een Hattems model gericht preventie.

In de komende periode werken we verder aan de uitwerking van dit model. Wilt u hierover meedenken of heeft u hierbij ideeën die meegenomen moeten worden dan horen we dat graag!