Update vanuit verkiezingsprogramma.

margriet_small
Door Margriet Brouwer op 7 juni 2023 om 12:48

Update vanuit verkiezingsprogramma.

Met vertrouwen verder, dat is de titel van het verkiezingsprogramma voor de gemeenteraadsverkiezingen 2022. Inmiddels is de nieuwe gemeenteraad een jaar actief en is het college bijna een jaar geïnstalleerd. Daarom een goed moment voor een update. In het verkiezingsprogramma hebben we beschreven hoe we verder willen met de verschillende thema’s en onderwerpen.

Eén onderwerp wil ik in deze nieuwsbrief graag uitlichten: de minimaregelingen.

• We zorgen voor hulp om te voorkomen dat mensen in de schulden komen.
  • We zorgen voor een saneringskrediet, zodat mensen sneller van hun schulden af zijn.

Gelukkig kennen wij in Hattem een ruimhartig minimabeleid. Maar de energiecrisis en de inflatie geven zorgen en stress. Ook in Hattem zijn de vragen: ‘kan ik mijn boodschappen nog betalen’ of ‘hoe betaal ik mijn eindafrekening’ actueel. De rijksoverheid heeft budget beschikbaar gesteld voor gemeentes om energietoeslag te betalen. Er is budget beschikbaar voor huishoudens met een inkomen tot 120% van het minimum. In Hattem hebben we gekozen voor alle huishoudens tot 130% van het minimum. Ook geldt voor deze regeling geen inkomenstoetsing zodat veel mensen in aanmerking komen. In 2022 is de toeslag, € 1.300 per huishouden, bijna 500 keer uitbetaald.

Door de toenemende inflatie komen niet alleen inwoners met een minimuminkomen in financiële problemen. Daarom hebben wij een lokaal koopkrachtpakket gevormd. Het doel van dit koopkrachtpakket is om alle inwoners te ondersteunen die door te hoge lasten niet kunnen rondkomen en/of waarvoor de landelijke maatregelen niet toereikend zijn. Ondersteuning die voorkomt dat er schulden worden gemaakt. Hiervoor is een budget van € 100.000 beschikbaar.

Om schulden te voorkomen werken we met vroeg-signalering. Achterstand op de betaling van huur, zorgverzekering of energie wordt door de betreffende instantie gemeld bij de gemeente. Vanuit de gemeente wordt contact gezocht met de inwoner. Inwoners worden actief gewezen op de hulp die Op Ko€rs biedt. De vroeg-signalering willen we graag uitbreiden zodat ook achterstanden op andere betalingen inzichtelijk worden. Denk hierbij aan betaalachterstanden door bijvoorbeeld kopen op afbetaling bij de Wehkamp etc. Onlangs heeft het college ook ingestemd om deel te nemen aan de Nederlandse schuldhulproute. Dit is een landelijke organisatie die werkt aan een financieel gezond Nederland. Dit doen ze door mensen eerder te vinden, te bereiken en te leiden naar passende tools, informatie of hulp. Onder andere door landelijke campagnes.

Zijn er wel problematische schulden dan worden inwoners geholpen in Zwolle en komen ze in schuldhulpdienstverlening. Inwoners worden daar professioneel geholpen, de vrijwilligers van Op Ko€rs blijven betrokken en zorgen voor ondersteuning. Er wordt gewerkt met een saneringskrediet zodat het aantal schuldeisers wordt teruggebracht en de schulden niet verder oplopen. Om de problematische schulden te voorkomen zet Hattem zich vooral in op vroeg-signalering en de hulp bij Op Ko€rs. De vrijwilligers bij Op Ko€rs verrichten veel goed werk. En ook de wisselwerking met stichting Leergeld Noord Veluwe is heel goed. Stichting Leergeld richt zich op kinderen in de leeftijd 4-12 jaar. Met als doel: alle kinderen mogen meedoen, want nu meedoen is straks meetellen.

De drempel om hulp te vragen bij financiële problemen is erg hoog. Dat is een probleem waar we als stad samen voor staan. We moeten om elkaar heen staan en de drempel verlagen of mensen de helpende hand bieden om de drempel over te gaan.

Inkomensondersteuning is een portefeuille waar ik mij graag met hart en ziel voor inzet. Juist het steuntje in de rug kunnen bieden zodat iedereen meekan doen. Want ieder mens is waardevol en geliefd.