Persverklaring ChristenUnie naar aanleiding van het duidingsdebat

CU-ImpactLogo-in-cirkel-RGB.png
Door ChristenUnie op 24 mei 2022 om 12:08

Persverklaring ChristenUnie naar aanleiding van het duidingsdebat

Helaas heeft ook een tweede informateur zijn opdracht teruggegeven. Niet omdat er geen werkbaar meerderheidscollege kon worden gevonden, maar vanwege een onbetrouwbare opstelling van een politieke partij tijdens de gesprekken. Het proces dat achter ons ligt is achteraf beschouwd schadelijk voor het vertrouwen in de politiek in Hattem.

Tot op heden heeft de ChristenUnie zich in dit proces bescheiden opgesteld omdat de grootste partij aan zet was. Daarbij hebben we telkens aangegeven vanuit de verbinding samen te willen werken. Wij willen deel van de oplossing zijn, niet van het probleem. Onze idealen voor Hattem, dáár doen we het voor.

Die houding – verbindend en dienstbaar – is ook de houding die wij hebben overgebracht aan de informateur. Na de gesprekken is een situatie ontstaan waarin de informateur concludeert dat de combinatie HC, CU en PvdA-GroenLinks niet langer kan werken omdat er andere opties onderzocht zijn buiten de informateur om en omdat Hattem Centraal er geen duidelijkheid over bood. In het afsluitende schrijven aan de raad doet de informateur een beroep op de ChristenUnie om gesprekken te starten met PvdA/GL en D66 over de vorming van een nieuw college.

Er zijn ruim twee maanden verstreken sinds de verkiezingen. Er is veel gebeurd, maar tot nu toe zonder resultaat. Het is daarom dat wij de verantwoordelijkheid willen nemen. Tijdens de raadsvergadering gisteren bleek dat PvdA/GroenLinks en D66 dat samen met ons willen doen. We denken elkaar te kunnen vinden op belangrijke thema’s als duurzaamheid, sociaal beleid en het werken aan een nieuwe bestuurscultuur. Bovendien hebben we elkaar ook in de afgelopen jaren leren kennen als constructieve en betrouwbare partijen.

We gaan met vertrouwen de gesprekken tegemoet met de beoogde coalitiepartners en zullen daarbij ook oog houden voor de belangen van andere partijen. Niet ten dienste van onszelf, maar ten dienste van Hattem en in de samenleving zo breed mogelijk gedragen opvattingen.

Lees hier onze bijdrage aan het duidingsdebat