Bijdrage duidingsdebat

Door Arend Palland, ChristenUnie op 24 mei 2022 om 11:45

Bijdrage duidingsdebat

EERSTE TERMIJN
Na twee maanden zitten we hier met wat de scherven zijn van een vastgelopen formatieproces. Helaas heeft ook een tweede informateur zijn opdracht teruggegeven. Het proces dat achter ons ligt is schadelijk voor het vertrouwen in de politiek in Hattem. Tot op heden heeft de ChristenUnie zich in dit proces bescheiden opgesteld omdat de grootste partij aan zet was. Daarbij hebben we telkens aangegeven vanuit de verbinding samen te willen werken. Het liefst vanuit een raadsakkoord, optimale verbinding, geen uitsluiting. Wij wilden willen de verantwoordelijkheid nemen om deel van de oplossing zijn, niet van het probleem.

Een nieuwe bestuurscultuur, waar veel partijen het in deze raad over hebben vraagt allereerst eerlijke reflectie op eigen handelen. De wederzijdse en onafhankelijke keuze van PvdA/GL en de ChristenUnie om coalities voor te stellen heeft weerstand opgeroepen bij Hattem Centraal. En dat betreuren wij. Wij hebben deze keuze gemaakt vanwege de duidelijke inhoudelijke overeenkomsten. Daarbij zijn we altijd uitgegaan van het belang voor Hattem. Omdat wij denken dat deze inhoudelijke overeenkomsten op het gebied van duurzaamheid en sociaal beleid de stad verder brengen.

Na het stranden van de vorige ronde zijn we duidelijk geweest: de ChristenUnie is bereid om zijn verantwoordelijkheid te nemen als één na grootste partij. Wie met ons wil zoeken naar stabiliteit, visie en een mooie toekomst voor Hattem is welkom. Dit proces heeft al veel te lang geduurd.

Die houding – verbindend en dienstbaar – is ook de houding die wij hebben overgebracht aan de informateur. In die gesprekken hebben we nogmaals aangegeven de combinatie HC/CU met PvdA GL de meest logische te vinden. Na de gesprekken is een situatie ontstaan waarin de informateur concludeert dat de combinatie HC, CU en PvdA-GroenLinks van de baan is, omdat er andere opties onderzocht zijn buiten de informateur om. En daardoor komt nu de vraag op ons af om te starten met PvdA/GL en D66 over de vorming van een nieuw college.

Nu er ruim 2 maanden na de verkiezingen zijn verstreken en er veel is gebeurd willen wij die verantwoordelijkheid nemen met de PvdA/GL en D66. En wel om de volgende redenen:

• We hebben bij deze twee partijen een bereidheid gemerkt om in te gaan op jullie uitgestoken hand om samen, constructief, te werken aan de grote opgaven voor Hattem.
  • We constateren dat tussen deze partijen een goede inhoudelijke basis ligt op belangrijke thema’s als bestuurlijke vernieuwing, sociaal beleid en duurzaamheid.
  • Ook is het goed voor Hattem om tempo te maken om te voorkomen dat belangrijke onderwerpen voor de toekomst niet de aandacht krijgen die het verdient.

Nu er een beroep op ons wordt gedaan zijn wij bereid om de gesprekken daarover aan te gaan met de PvdA/GL en D66. Niet ten dienste van onszelf, maar ten dienste van Hattem. Wij willen de verantwoordelijkheid nemen om onze stad bestuurbaar te houden. Onze idealen voor Hattem, dáár doen we het voor.

TWEEDE TERMIJN
Iedereen hoort de roep op straat. Kom nou eens op met voortgang. Hou eens op met uitsluiting. Mijn vraag aan D66 en PvdA/GL is of die bereid zijn om samen met ons de volgende stap te zetten in dit formatieproces.

Mijn oproep is er telkens een geweest van verbinding. Van een uitgestoken hand. Laten we afstappen van termen als oppositie en coalitie. We zijn 1 raad. Elke zetel is evenveel waard. Wij willen de verantwoordelijkheid graag nemen en we blijven ook, net als in het proces dat achter ons ligt de verbinding zoeken. Mijn vraag zou dan ook of alle zes partijen zich constructief op willen te stellen in dit proces.

Vertrouwen in de politiek. Daar is het veel over gegaan. Herwinnen we vertrouwen met deze gesprekken? Door te praten over uitsluiting en blokkades? Wij denken het niet. Vertrouwen herwinnen we alleen door onze daden. Niets anders dan recht te doen, trouw onze taak uit te voeren en nederig en dienstbaar ons in te zetten voor de toekomst van Hattem. Door ons hart voor Hattem te laten zien. Door samen in een constructieve houding verantwoordelijkheid te nemen en niet weg te lopen voor moeilijke besluiten.