ChristenUnie Hattem over plaatselijke coalitieonderhandelingen

woensdag 09 april 2014

HATTEM - Het CDA heeft de ChristenUnie laten weten een college met deze partij vooralsnog niet te zien zitten. De Christendemocraten praten nu met VVD en D66. De ChristenUnie betreurt dit want ook zij wil graag een constructieve bestuurlijke bijdrage leveren aan de verdere ontwikkeling van Hattem.

Gert Kers, fractievoorzitter van de ChristenUnie: ’In het gesprek met het CDA hebben we ons opbouwend opgesteld. De ChristenUnie gaat voor continuïteit en ervaring in het stadsbestuur. Wie de programma’s van CDA en ChristenUnie naast elkaar legt, ontdekt overeenkomsten zoals de christelijke mens- en maatschappijvisie en het omzien naar elkaar. Bovendien zetten we graag onze acht jaren bestuurlijke ervaring in de persoon van Luuc Teuben weer in.´

Voor een coalitie met ChristenUnie en CDA is nog een derde partij nodig. Alleen de PvdA leek bereid deze coalitie te steunen. Nu het CDA verder praat met D66 en VVD lijkt deelname van de ChristenUnie voorlopig van de baan.

Kers: ´De VVD heeft in haar verkiezingsprogramma ´Nieuw Hattem´ een kleine gemeentelijke organisatie voor ogen die zich beperkt tot ´de verplichte taken´. ChristenUnie en PvdA konden het in ´Oud-Hattem´ met de twee wethouders Borst en Teuben af.  Zij hadden samen slechts 1,8 formatieplaats nodig. Ik ben benieuwd hoeveel wethouders een CDA VVD D66 college zal gaan  tellen.´

De fractievoorzitter vervolgt: ´Maar ik ben nog nieuwsgieriger naar de inhoudelijke koers die een CDA-D66-VVD college gaat varen. Op punten in die koers die goed zijn voor Hattem en vooral voor de kwetsbaren in onze samenleving, mag een college onze constructieve steun verwachten.’