Locatiekeuze onderwijs, een ‘duaaltje’ tussen fractie en wethouder

pasted image 0.pngwoensdag 10 april 2019

Vertrouwen en blik vooruit

De maand maart stond voor ons als fractie in het teken van de locatiekeuze voor de Zaaier en de van Heemstraschool. Zoals bekend koos het college voor de locatie de Marke, maar ging de ChristenUnie fractie voor de huidige van Heemstra locatie / IJsbaan. Volgens de fractie is dat op dit moment dit de beste plek, met het meeste draagvlak, die kans geeft op een snelle realisatie.
ChristenUnie raadsleden die een andere keus maken dan ‘hun’ ChristenUnie wethouder. We hebben vaak de vraag gekregen hoe we het proces hebben ervaren. Auke en Arend zoomen samen in op het proces van wikken en wegen, het onderlinge vertrouwen en de toekomst. De neerslag is een duaal vraaggesprek.

Auke, om met de deur in huis te vallen: wil je nog verder met je fractievriendjes en vriendinnetje?

De commissievergadering was best spannend voor mij. Een zaal vol ouders en dus veel bekenden. Ik merkte al na de reactie van het CDA en de ChristenUnie dat er veel vragen waren over de locatie de Marke. Als college hadden en hebben we nog steeds een goed verhaal over de locatie de Marke. Toch bleef de onrust over hoogspanning en verkeersveiligheid de boventoon voeren in het debat. Ik begrijp dat ouders direct zekerheid willen hebben over deze thema’s. Uiteindelijk heeft de raad ingestemd met de andere locaties. Dit was echt wel zuur voor mij, omdat ik juist in het college geknokt had voor de  locatie de Marke.

Uiteindelijk ben ik blij dat er wel een uitspraak ligt en dat we als college niet het bos in zijn gestuurd met meerdere haalbaarheidsonderzoeken. Dat zou de duidelijkheid en de snelheid niet ten goede zijn gekomen. We willen resultaat boeken en dan moet je niet verzanden met allerlei extra onderzoeken. Ook weten we nu welke ruimte we hebben voor het bouwen van woningen met zorgfuncties op het oude ijsbaanterrein en de Heemstra locatie. Uiteindelijk is dit ook een politiek proces. Er is een besluit genomen en daar moet je als bestuurder het mee doen. Ik heb hier geen rancunes over en kan hier prima mee verder!

Arend, hoe kijk je nu terug op het proces?

Het was een intensief proces, omdat we zorgvuldig alle belangen wilden afwegen. Maar gelijk was het ook een mooi proces. Ontmoetingen met ouders van verschillende scholen, gesprekken met bestuurders en mensen die zoveel hart hebben voor onze mooie stad.

De winst van het proces is dat ouders van beide scholen elkaar vonden. Dat mensen hun stem lieten horen en zich ook gehoord voelden. Ik hoop dat bestuurders en inwoners van Hattem elkaar blijven opzoeken. Zodat we oog houden voor elkaar. Een kerk heeft een andere roeping dan een gezin. Een mannenontbijt weer een andere functie dan een onderneming. De verschillende verbanden vullen elkaar aan en hebben elkaar nodig. In de bloei van deze verbanden ligt de bloei van onze Hattemse samenleving.

Het standpunt van de ChristenUnie over de schoollocatie zette ook de coalitie onder spanning want de PvdA heeft een duidelijk andere . Hoe nu verder?

Arend: “We hebben elkaar als coalitie diep in de ogen gekeken en waar we het oneens zijn uitgesproken. We hebben een mooi coalitieakkoord en gezamenlijke dromen. Daarin willen de verbinding blijven zoeken. We moeten niet denken in Hattem-noord tegen Hattem-zuid, of oud versus jong. Onze samenleving wordt mooier als de onderlinge verhoudingen en verbanden elkaar versterken en verrijken.“

Hoe verloopt de samenwerking?

Arend: “Het is prettig samenwerken met Auke. Hij heeft ruime ervaring met het politieke spel en kan goed een paar stappen vooruit denken”.

Auke: ”Het voelt goed om samen met de fractie te werken aan mooie opgaven voor Hattem. De sfeer is uitstekend en we hebben goede gesprekken en veel lol samen. Ik merk dat ik me gesteund voel door mijn fractie en dat is een belangrijke voorwaarde voor mij om me in te zetten”.

Wat is een hoogtepunt van het afgelopen jaar?

Arend: “De verkiezingsoverwinning, het coalitieakkoord, een sluitende begroting zonder extra OZB verhogingen, de zonnepanelen op gemeentegebouwen, maar ook de compensatie van de Vitensgelden voor inwoners van Hattem, het is moeilijk kiezen. De hoogtepunten voor mij waren toch de gesprekken met zo veel mensen in Hattem. Of het nu ging om plusOV, over de stenen van het marktplein over de scholen. De kritische blik van Hattemers, het meedenken en de betrokkenheid zijn ontzettend groot. Voor mij zijn die persoonlijke ontmoetingen steeds weer de hoogtepunten”.

Welke dromen heb je nog voor de komende jaren.

Arend: “Ik hoop dat we de komende jaren verder kunnen werken aan het coalitieakkoord. Belangrijkste dromen zijn het verder tot bloei brengen van de binnenstad, het realiseren van een snelle fietsroutes en verduurzamen van de gemeentelijke gebouwen”.

Auke: “Ik wil het vooralsnog bij 2019 houden. Ik wil graag voor de zomervakantie een besluit hebben over de bestrating van de markt. Dit is een doorn in het oog van veel Hattemers. Er zijn nu drie ontwerpen gemaakt die hier hopelijk verandering in aanbrengen. Wat mij betreft starten we na het zomerseizoen (begin oktober) direct met de uitvoering. Dit jaar gaan we ook de Geldersedijk en Zuiderzeestraatweg aanpakken, veiliger en fietsvriendelijke. Als laatste hoop ik dat we dit jaar het besluit gaan nemen om de hoogspanningskabel ondergronds te krijgen. Daarmee ontstaat er meer ruimte voor woningbouw op ’t Veen. Dit zijn natuurlijk niet echt dromen, maar ik ben dan ook meer een doener”.