
Bestemmingsplan ’t Veen
Dit is een belangrijk onderwerp dat al jaren op de agenda staat. Het Veen Noord is in de afgelopen jaren al ontwikkeld en gebouwd, het terrein van Consmema ook, en de Lidl is er inmiddels ook gevestigd. Geduld wordt uiteindelijk beloond. En nu ligt de stap naar het laatste deel van ’t Veen voor in de raad, in de vorm van het bestemmingsplan tVeen. (Voor geïnteresseerden: alle informatie over dit bestemmingsplan vindt u op de website van de gemeente Hattem: Ontwerp Chw bestemmingsplan ’t Veen en de ontwerp beleidsregel liggen ter inzage - Gemeente Hattem)
Dit bestemmingsplan wordt in meerdere commissievergaderingen behandeld. In de eerste behandeling van dit plan, hebben wij als ChristenUnie fractie de volgende speerpunten benoemd:
Allereerst vinden we de natuur heel belangrijk. Het te ontwikkelen gebied zelf is een (voormalig) bedrijventerrein, maar het gebied ligt wel tegen/in een prachtig natuurgebied. We willen dat deze woonwijk daarom echt een verbetering wordt ten opzichte van de huidige situatie. Daarom pleiten wij voor een aantal wijzigingen in het plan, waarbij de initiatiefnemers klimaat-adaptieve en natuur-inclusieve maatregelen moeten nemen, alvorens een initiatief kan worden goedgekeurd. Denk aan daarbij aan: geen hekken en schuttingen, maar enkel natuurlijke tuin-afscheidingen, een maximale bouwdichtheid die ervoor zorgt dat er substantieel ruimte en groen tussen de woningen komt, maar ook ruimte om te spelen, stimuleren van broedkastjes, etc. en heel belangrijk: een maximale bouwhoogte. Hoewel wij er wel voor pleiten om in dit gebied enigszins de hoogte in te gaan (Hattem is klein, de woningnood is groot, dus de lucht in is een manier om zowel groen te behouden als in woningen te voorzien), zijn wij als fractie geen voorstander van de land-mark van 8 hoog, zoals die in het plan wordt voorgesteld. Wij pleiten voor een bouwhoogte van maximaal 6-hoog zodat de appartementen in ieder geval onder de boomgrens blijven. Zo behouden we het natuurlijke zicht vanaf de dijk.
Verder hebben we gepleit voor een wat lagere parkeernorm (uit onderzoek blijkt dat een 2e auto van een huishouden 96% van de tijd stil staat) en als alternatief beschikbaarheid van deelauto’s, en verbetering van de OV verbinding over de Apeldoornseweg. Door een lagere parkeernorm (in Hattem ligt deze erg hoog), hoeven we minder ‘asfalt’ te leggen, en kunnen we meer woningen en natuur ontwikkelen.
Verder pleiten we er in het kader van sociale cohesie voor dat we de juiste type- en prijsklasse woningen bouwen, namelijk die aansluiten bij de Hattemse behoefte. Dus als uit onderzoek blijkt dat in de categorie ‘sociaal’ vooral alleenstaande ouderen een woning zoeken, dan is het van belang dat we niet gezinswoningen in die categorie gaan bouwen, en andersom: als het vooral gezinnen zijn die een sociale woning nodig hebben, dan moeten we in die categorie niet met name appartementen realiseren.
De onderwerpen Financiën en Stikstof komen nog aan de orde: wij zullen er goed op letten dat de financiële risico’s vooraf duidelijk zijn, en besluiten of we die aanvaardbaar achten. Wat betreft het stikstof dossier zullen wij met name opletten of er realistisch is beoordeeld of wij met dit plan binnen de wettelijk norm blijven, om onnodig terugfluiten door de Raad van Staten te voorkomen.
Ons lid Dirk Edens heeft voor onze fractie het bestemmingsplan doorgenomen en ons van een reactie voorzien dat ons als fractie geholpen heeft verder inzicht te krijgen. Onze waardering hiervoor!
Op de website van de Gemeente Hattem is te zien wanneer de volgende commissie vergadering over dit bestemmingsplan wordt gehouden, op dit moment is de datum nog niet bekend, maar het zal vermoedelijk nog in de maand mei zijn.
Heeft u vragen naar aanleiding van dit stuk of inhoudelijk over het bestemmingsplan of wilt u ons als fractie iets meegeven dan kunt u met Elze of Marinus contact opnemen.