Raad en Corona

raadcorona.pngzondag 11 oktober 2020

We zijn allemaal waarschijnlijk wel een beetje coronamoe. En toch ook hier weer een korte blik vanuit Hattem op deze pandemie. Want niet alleen in de randstad nemen de besmettingen fors toe. Ook om ons heen zien we nieuwe gevallen. Het RIVM - kaartje van Nederland kleurt langzaamaan steeds roder. Nieuwe en steeds weer strengere maatregelen volgen elkaar op. Om moedeloos van te worden.

In ieder geval heb ik de corona app geïnstalleerd. Mede dankzij de ChristenUnie fractie in den Haag is de app volledig vrijwillig, maar ik roep ieder op dit middel goed in te zetten tegen het virus. Laten we samen de besmettingen zo veel mogelijk buiten de Hattemer stadspoorten houden. Want de gevolgen zijn, vooral voor ouderen soms erg hard. Als lokale fractie hebben we wethouder Hospers opgeroepen om met de zorginstellingen te zoeken naar betere alternatieven dan een bezoekverbod voor naasten.

Sinds corona hebben we als gemeenteraad niet meer in het stadhuis vergaderd. We doen dat in de Marke. En als een raadslid gezondheidsklachten heeft, is er een mogelijkheid om digitaal mee te vergaderen. Zo kunnen de besluitvormingsprocessen doorgaan.

Op 9 oktober las ik in het NRC een column van Rosanne Hertzberger over Nederland in tijden van Corona onder de titel “Staphorst is jaloersmakend”. Zij maakt duidelijk dat we in tijden van corona mogen beseffen hoe waardevol het is om tot een grotere gemeenschap behoren. In seculier Nederland was zoveel zo makkelijk af te zeggen. Niets was heilig.
Ik hoop dat we samen de urgentie blijven voelen van het elkaar blijven spreken en in kleinere kring ook ontmoeten van onze grote God. Een op elkaar en de stad betrokken geloofsgemeenschap als baken van hoop in onzekere tijden.